Du kan njuta mer och må bättre i sommar – på ett helt annat sätt än du tror
Skrivet av: Team Nordic Day
Kvinna i linne och solglasögon utomhus vid havet under klarblå himmel

Vi är ofta så förväntansfulla inför sommaren. Det är den tiden på året vi ska må som bäst.
Semester. Sol. Grillkvällar. Ledighet.

Men för många blir det tvärtom – oftast utan man riktigt inser det. För det vi har lärt oss att se som normalt… är egentligen inte optimalt.

Stress som inte tar semester.
Låg energi trots vila.
Och känslan av att inte riktigt kunna njuta fullt ut, och i värsta fall: få ångest när man väl gör det!

Många går dessutom runt med en gnagande känsla av att sommaren redan håller på att ta slut. Skall man hinna landa, njuta av och göra alla dem saker som får en att faktist må bra, som man hoppats på.

Det här är saker vi måste sluta normalisera.

Vad som faktiskt händer i kroppen

När du äter processad mat, socker och snabba kolhydrater händer något, för många, förutsägbart:

  1. Blodsockret går snabbt upp.
  2. Och störtdyker lika snabbt.
  3. En ond cirkel är skapad.

Det triggar kroppen att frisätta mer insulin för att hantera blodsockret och när det sjunker ökar istället kortisol, kroppens stresshormon, för att snabbt få upp energin igen.

Det är denna onda cirkel som medför trötthet och sug.

Samtidigt störs kroppens signaler för hunger och mättnad, vilket gör det svårare att känna sig nöjd.

Alkohol (som ju många unnar sig på sommaren) förstärker det ytterligare.
Kroppen prioriterar att bryta ner den först, vilket påverkar både blodsocker, återhämtning och aptit.

Resultatet?

Du äter mer men får mindre energi tillbaka.

Och på sikt…

När det här upprepas börjar kroppen anpassa sig.

Höga nivåer av insulin gör det svårare att använda fett som bränsle och återkommande stresspåslag från kortisol påverkar både energi och fettinlagring – särskilt runt magen.

Det kan leda till:

  • viktuppgång
  • ökat bukfett
  • mer sug
  • och sämre mättnad

Och kanske viktigast av allt – hur det känns:

  • trötthet
  • mindre driv
  • sämre återhämtning
  • håglöshet
  • mindre livsglädje

Som att kroppen går på sparlåga. Och det är för att kroppen inte får rätt förutsättningar.

Så vad kan vi göra åt saken?

Det fina är att det här också går åt andra hållet.

När kroppen får det den faktiskt behöver börjar den svara.

När du istället bygger dina måltider på riktig mat med fokus på protein, naturliga fetter och råvaror utan tillsatser så förändras förutsättningarna helt.

  1. Blodsockret stabiliseras.
  2. Insulinet sjunker.
  3. Kortisol behöver inte jobba lika hårt.

Och det märks. Fördelarna är många vid kontinuitet.

  • högre energi
  • minskat sug
  • riktig mättnad
  • en kropp som känns lättare, starkare och friskare
  • bättre återhämtning
  • bekväm i din egna kropp
  • värken försvinner
  • ökat fokus
  • högre livslust

Detta är vår typ av njutning. Och det är ingen quick-fix. Det är bara kroppen som får jobba så som den är tänkt att göra.

Om vi bara skulle ge dig ett enda perspektiv i sommar

Om vi bara skulle skicka med en sak i sommar, så är det här:

Se till att kroppen får något som håller, innan du fyller på med det snabba.

Det kan vara så enkelt som att:

  • börja med proteinet på grillbordet
  • Ät dig ordentligt mätt på huvudmålen
  • ät riktigt snacks eller desserter (se fler av våra recept)

Det är det här vi gör i Re:Fuel

Re:Fuel handlar inte om att ta bort livet. Tvärtom det handlar om att säga JA till livet.

Och det börjar med att förstå kroppen.

Hur du kan:

  • äta gott
  • njuta av livet (och sommaren)
  • vara spontan
  • och mycket mer

…utan att hamna i samma mönster av energidippar, sug och känslan av att behöva börja om.

Du unnar dig fortfarande.
Men du unnar dig mer av det som faktiskt får dig att må bra.

Redo att omsätta kunskap till praktik?